CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Khamis, 6 Januari 2011

Antara Kaca dengan Permata

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 




Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.




Anak mak...oo..anak mak, mana ni? Lama dah tak borak dengan  mak. Sibuk sangat ya, buat kerja. Tak apalah, rezeki sedang lebat, buatlah...


Anak mak...

Buatlah pilihan yang terbaik, bezakan yang mana kaca yang mana permata. Walaupun dua-duanya berkilau memukau mata.


Pandanglah dengan mata hati, bukan dengan mata-mata...



Dari Abu Hurairah RA dari Rasulullah SAW, beliau bersabda, "Barang siapa yang taat kepadaku, berarti ia taat kepada Allah. Barang siapa yang durhaka kepadaku, berarti ia telah durhaka kepada Allah. Barang siapa yang taat kepada pemimpin, berarti ia telah taat kepadaku. Barang siapa yang durhaka kepada pemimpin, berarti ia telah durhaka kepadaku." {Muslim 6/13}




“Dan sesiapa yang taat kepada Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya ia telah berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan, Al-Ahzab:71”


"Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur`an) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan Hari Kemudian, yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya." (QS. Al-Nisa`: 59)


Jangan kita cepat menilai sesuatu dengan mata, maka jadilah antara kaca dan permata.. Nilailah dengan mata hati, baiknya seseorang tertumpu kepada niat dan apa yang yang disampaikan mereka, semua perkara kecil spt baiknya mereka belanja makan, mengambil berat, sentiasa bertanya khabar itu hanya digunakan sebagai penghias diri(kaca). Kembalilah apa yang diseru baginda, di perintahkan Allah.. Nescaya kamu takkan sesat.


Nasihat ini adalah untuk diri sendiri yang lemah yang menunggu perhitungan dari Yang Maha Kuasa . Jangan gadaikan islam demi kepentingan diri sendiri.. Beza kanlah antara kaca dan permata..Wallahualam..



Cipta rasa,
Kembara Samudera Qaseh

0 ulasan: