CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 11 September 2012

Pengharapan Hanya KepadaNYA

 
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Indahnya kasih sayang
Melihat kebesaran ALLAh Ta’ala pada setiap ciptaan-Nya boleh menyingkap rahsia kelemahan dan kekerdilan diri di sisi Tuan Punya Dunia. Apabila seseorang itu berfikir akan kekerdilannya, hakikat penciptaan dirinya sebagai manusia yang ALLAh Ta’ala benarkan singgah sementara di dunia, maka secara semulajadinya akan timbul di benaknya untuk melihat saudara-saudara seakidah atau pun sedarah turut merasai perkara yang sama agar dapat sama-sama berpimpin tangan menuju-Nya.





Kasih sayang tidak untuk dijual beli tetapi dihargai. Apabila ia telah lekat dihati tidak ada kuasa yang mampu memadamkan melainkan dengan kehendak dan kekuasaan Allah jua.

Berbulan melalui percubaan, sedetik pun tidak mampu untuk menghakis apatah lagi memadam nama yang telah terukir dalam hati. Bahkan, wajah itu lebih kerap hadir ketika munajat didinihari.

Biarlah dibenci, aku rela untuk menanti kerana pergantunggan dan pengharapan aku hanya kepada Allah Ta'ala. Aku juga memohon hanya kepada Allah Ta'ala. Namun sekali sekala usaha dan ikhtiar menyapa melalui bingkisan maya perlu ada . Allah melihat usaha manusia bukan alasan.

Jika aku boleh bersabar menanti dan berharap bunga angsana aku kembali , 9 tahun aku berharap dan berdoa bukanlah masa yang singkat, tetapi aku tahu Allah tetap memandang kepada usaha.

Ini baru 3 bulan, aku akan tetap berharap dan menunggu sehingga nyawa dan jasad terpisah. Aku tetap menunggu selagi roh belum diangkat ke hadirat Allah Ta'ala.



“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, serta pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat ALLAh) bagi orang-orang yang berakal, iaitu orang-orang yang menyebut dan mengingati ALLAh…” – aali ‘Imran : 190

ALLAh berfirman lagi,

“..Perhatikan dan fikirkanlah tentang apa yang ada di langit dan bumi (daripada segala kejadian yang menakjubkan, yang membuktikan keesaan ALLAh dan kekuasaan-Nya).” – Yunus : 101

Maka selagi alam ini aku mampu menghirup udaranya, aku mampu melihat matahari dan bulan, aku akan terus berharap dan menanti akan kehadirannya. Walaupun sebenarnya embunku sentiasa hidup dalam jiwa ragaku.

"Wahai Tuhan Yang Maha Agung, aku bermohon kepadaMU, Dibawah naugan panji Nabi Muhammad SAW di Mahsyar nanti, kumpulkanlah aku bersama-sama ibu bapaku, adik beradiku, suamiku, anak menantu dan embunku di dalam rahmatMU."


Catatan Kasih,
Kembara Samudera Qaseh

1 ulasan:

Samudera Qaseh berkata...

Sudi baca, bacalah catatan ini, Catatn Lucu Seorang Ibu, http://ummi-hatiyangterluka.blogspot.com/2010/08/catatan-lucu-seorang-ibu.html