CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sabtu, 12 Februari 2011

Bicara Rindu 21

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Serangkai kasih dalam limpahan budi,
menguntum segar dalam kenangan.


Tak kan tempua bersarang rendah. Masih ingatkah anak mak dimana kita pi jalan-jalan dan ternampak sarang burung tempua. Kita pi Kg Jeram Batu, sampai sesat-sesat kat lorong menuju ke tepi laut. Ini akibatnya banyak sangat berborak sampai mak terlupa lorong mana nak masuk.


Teringat mak peribahasa yang berkaitan burung tempua.

"Kalau tidak ada berada-ada, takkan tempua bersarang rendah. Jikalau sesuatu itu tidak benar, masakan ada pula buktinya." <<<   sekadar selingan.  


Sarang burung tempua betina


Anak mak cerita kat mak beza sarang burung tempua jantan dengan sarang burung tempua betina. Selama ini, mak tak tahu pun, yang sarang burung tempua tu ada beza antara yang jantan dengan yang betina.


Sarang  Burung Tempua jantan berbeza dari segi rekaannya, bentuk, struktur, dan saiz. Sarang Burung Tempua jantan mempunyai tempat bertenggek baginya menunjuk-nunjukkan dirinya, sementara sarang Burung Tempua betina mempunyai bahagian bawah yang melengkung bagi menyimpan telur.

 Sarang burung tempua jantan


Memang begitulah kita ni, jumpanya sekali sekala tetapi kita memperuntukkan masa yang ada tu semaxima yang mungkin agar tidak menjadi sia-sia. Ke sana ke mari anak mak bawa mak pi berjalan. Memang kalau bukan anak mak yang bawa mak, akan terperaplah mak di rumah dengan bibik.


Kita jumpa orang kutip pucuk paku, kita terus beli. Rupanya, anak mak cuma pandai makan sayur pucuk paku dengan pucuk ubi keledek saja. Banyak anak mak beli, sampai mak boleh masak untuk 2 kali makan. Esoknya anak mak balik ke Bangi, mak bekalkan sayur pucuk paku yang mak dah masak.



Sampai rumah, terus mak masakkan pucuk paku tumis dengan udang. Berselera anak mak makan sambal udang dengan sayur tumis pucuk paku. Anak mak memang suka makanan selera kampung. Tiap kali anak mak makan, pasti mak akan tunggu sebagai teman. Kadang-kadang mak makan bersama, kadang mak cuma duduk teman, sambil tengok anak mak suap nasi ke dalam mulut.


Begitulah,  betapa banyak kenangan yang mak kutip untuk anak  mak  ingat semula. Moga suatu hari nanti,bila mak dah tak ada inilah yang dapat anak mak baca buat penawar rindu pada mak.



Aku yang masih sayang,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: