CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Rabu, 9 Februari 2011

Bicara Rindu 18

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Serangkai kasih dalam limpahan budi,
menguntum segar dalam kenangan.



Dalam limpahan budi mak masih teringau dengan kenangan semalam. Sukar untuk dilupakan sesuatu yang intim di hati. Detik dan saat kesukaran yang dilalui bersama.


Sungguh mak tak lupa, anak mak adalah seorang hamba Allah yang pertama yang bukan darah daging mak sudi menjaga mak diwaktu mak benar-benar memerlukan teman. Waktu itu mak benar-benar berduka kerana dikala tak mampu melakukan apa-apa, tidak ada sesiapa di tepi mak.


Kehadiran anak mak tengah hari tu, amat mengembirakan mak. Kesudian anak mak bermalam menemani mak adalah sesuatu yang sukar untuk dibalas budinya. Mak memang faham kekangan yang dihadapi oleh orang lain untuk menemani mak, tetapi kerana keadaan mak masa itu, terlantar tidak berupaya, menyebabkan mak mengharap kehadiran insan untuk menemani mak.


Mak memang tak menyangka, dan rasanya anak mak pun tidak merancang untuk bersama mak begitu lama hingga berhari-hari , bermalam-malam bersama mak di hospital. Tapi kita merancang begini, rupanya rancangan Allah begini. Allah yang mengutuskan anak mak, dengan menggerakan hati anak mak untuk datang tinggal dengan mak.


Jadi siapalah kita yang mampu untuk menolak atau menidakkan qudrat dan iradat Allah. Samalah juga soal hati. Berkali-kali mak mungkin lupa atau lalai atau terlepas kata, dan berkali-kali anak mak merajuk, mungkinkah silaturahim antara kita terputus begitu saja?


Dan beribu kalilah juga ucapan maaf terungkap dijari ini, tidak sukar mana untuk memaafkan tetapi sukarnya untuk anak mak melepas perasaan rajuk itu.


Ketahui anak mak, anak mak dengan perkataan anak ummi tu berbeza. Cuma satu saja yang istimewa dihati mak ini. Jadi jangan lah rajukkan perkara itu. Buanglah rasa cemburu di hati tu. Mana mungkin sesiapa dapat mengambil tempat dalam hati mak setelah segala limpahan budi yang telah mak tuai.


Mana mungkin ada anak ummi lain selain anak kandung yang sanggup korbankan segalanya untuk mak. Inilah satu-satunya insan bukan nasab yang sudi berkorban semata-mata adanya rasa kasih dan sayang dalam hati anak mak. Rasanya kalau bukan kerana sayang dan kasih pada mak, anak mak tak akan datang mengorbankan segala-galanya untuk bersama susah payah dengan mak.


Anak mak, buanglah segala rasa yang ada didalam hati tu, kasih sayang mak walaupun tak boleh jadi nasi,ikan goreng dan air teh, ia tetap terpahat kaku di dalam hati. Seinci pun tak beranjak dari dulu.


Semoga anak mak tenang, damai dan beroleh kebahagiaan di dalam lindungan Allah. Jadilah anak yang soleh dirahmati di dunia dan akhirat.

(1:35 AM on 9/4/2010)

Mak: ariff, mak minta maaf buat ariff marah
Mat Nocturnal: sy minta maaf bt mak menangis
Mak: mak minta maaf
Mat Nocturnal: sy tak mau sedih lg
Mat Nocturnal: sy takmau sedih utk sesiapa lg
Mat Nocturnal: KAT HQ KAN RAMAI YG BOLEH BORAK NGAN MAK
Mat Nocturnal: PANDAI2
Mat Nocturnal: SATU KEPALA SEMUA
Mak:beribu orang pun, kalau mak tak sayang, buat apa?
Mak:kalau mak tak sayang, mak tak peduli orang tu
Mat Nocturnal: RAMAI LG ANAK MAK DLM YM
Mak: tapi mak tak mahu ym dgn mereka
Mak: sebab tu mak invisible
Mak: mak tak mahu org ym mak
Mak: mak cuma nak ariff sahaja
Mak: ariff
Mak: rehat lah
Mak: ariff penat
Mak: ariff tak tidur
Mak: tu ariff marah
Mak: mesti ada sebab kita bertemu, riff
Mak: mesti ada sebab kenapa tuhan temukan kita
Mak: tuhan tidak berikan ariff kat mak tanpa sebab
Mak: cuma rahsia tu tuhan saja yang tahu
Mak: ariff lapar
Mak: pergilah makan
Mak: cuma satu saja mak nak bagitahu
Mak: walau siapa ariff, walau apa ariff nak jadi, mak tetap sayang ariff, mak tetap kasih ariff, ariff tetap anak mak sampai mak mati.
Mak: tu yg buat ariff tersiksa
Mak: sebab benda ni duduk dalam hati ariff
Mak: ariff tak boleh bohong dan padam
Mak: ariff saja buat agar mak benci ariff
Mak: maaf lah ariff, mak minta maaf
Mak: mak tak boleh benci ariff
Mak: mak pegang janji ariff sampai mati, "jangan izinkan ariff lupakan mak."




Aku yang tetap sayang,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: