CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 8 Februari 2011

Bicara Rindu 17

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Serangkai kasih dalam limpahan budi,
menguntum segar dalam kenangan.




Kata orang bijak pandai berkata, “jadilah orang yang baik, nanti kebaikan akan datang kepada kita.”  Segala kebaikan akan datang kepada kita seperti besi yang tertarik kepada magnet. Sebab itu sering diperkatakan orang, jika kita murah dengan senyuman, kita akan murah rezeki.


Tidak kira sejahat mana orang yang kita hadapi atau seburuk mana keadaan yang sedang kita alami, tetapi jangan sekali-kali korbankan ‘kebaikan’ diri kita. Biar kalah, tetapi jangan mengalah dengan kejahatan. Jangan ambil kejahatan menjadi ‘guru’ kita. Maksudnya, cubalah beri kebaikan walaupun sering dibalas dengan kejahatan.


Ada juga yang tidak sabar untuk mendapat hasil atau balasan yang cepat. Mereka yang hanya menyiram tidak sampai semusim tetapi mengharap dapat memetik buah dengan segera. Lupakah kita bahawa membina mengambil masa, meruntuh sekelip mata? Kalau hari ini kita menanam benih, kita sirami dan bajainya… apa yang kita akan dapat pada hari esok? Ya, hanya benih yang basah. Bukan bunga, apatah lagi buah. Maka begitulah menanam pohon kasih sayang, salah sekali kalau kita mengharap bunga atau buahnya akan terhasil dengan segera.



Jika bukan kerana Allah, atas ketidaksabaran  aku sebagai manusia yang memiliki kelemahan, atas kelemahan diriku yang dikuasai nafsu  amarah, pasti benih yang disemai itu aku cabut dan kulontar ke sungai sahaja, membiarkan ia hanyut dibawa arus.


Namun siapa aku yang berhak untuk melakukan itu semua? Selagi qudrat dan iradat Allah mengizinkan kasih dan sayang itu hidup subur di dalam jiwa ini, maka aku mesti belajar untuk redha dan sabar menghadapi rintangan. Aku mesti belajar mendidik hati agar cekal.



Ya, aku dalam proses belajar. Belajar menghadapi dia yang sifatnya begini. Allah menghendaki aku untuk terus belajar dan belajar. Ya Allah,pimpinlah aku di dalam redha, rahmat dan kasih sayang MU. Bantulah aku agar sentiasa mentaati MU dan RasulMU.







Kembara Samudera Qaseh

0 ulasan: