CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 21 Februari 2011

Bicara Kasih 6

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Musim berganti menggamit memori
Membuai seuntai kenangan


Bagaimana mungkin untuk diimbas semula kenangan lalu dan diulang semula agar harmoni itu bisa dilalui bersama.


Kita adalah seperti sebuah keluarga, ada gurau bicara , saling memberi dan menerima tetapi kini mak hanya mampu melihat ibarat berada bukan dalam alam dunia.


Mungkin dirasakan mak telah mati. Telah tak bernyawa, kerana mak kini ibarat seperti roh yang kembali melihat orang disayangi di dunia nyata.


Agaknya memang benar aku telah mati kerana tak ada apa fungsinya kini. Ya, aku tahu aku hanya boleh melihat tapi tak boleh menyentuh apatah lagi mendakapnya.


Embun, kalau dinihari pun kau sudah tak sudi untuk menitis di telapak tangan ini, bila lagi mungkin akan kau muncul? Adakah mak bukan siapa-siapa lagi?


Maha suci Engkau Ya Allah, aku serahkan segala urusan ku ini kepada MU. Tak ada tali yang mengikat kasih dan sayang ini, hanya keagungan MU yang aku harapkan. Simbahi putera ku ini dengan limpahan rahmat dan kasih sayang MU keatas dirinya ketika sebelum, semasa dan sesudah kematiannya.


Ya Allah berikan kepada puteraku ini keampunan terhadap segala dosa-dosanya samada dia sedari atau tidak sedari, sengaja atau tidak sengaja atau dosa yang hanya ENGKAU mengetahui.


Ingatlah embun mak, Allah itu Maha Pengampun. Allah sangat cinta pada hamba yang taat kepada NYA dan RasulNYA. Di antara tanda cinta Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya, Dia sentiasa membuka pintu keampunan-Nya kepada mereka yang melampaui batas dan menzalimi diri sendiri dengan melakukan dosa dan maksiat.


Allah SWT melarang kita berputus asa dari rahmat dan kasih sayang-Nya walau sebesar mana pun dosa dan maksiat yang pernah kita lakukan.


Allah SWT berfirman yang bermaksud:

Katakanlah, wahai hamba-hamba-Ku yang telah melampaui batas (melakukan dosa), janganlah kalian berputus asa dari rahmat Allah… (al-Zumar: 53)


Allah SWT dengan sifat Pengasih dan Penyayang-Nya membuka seluas-luasnya pintu keampunan buat kita dengan pelbagai jalan. Di antara jalannya adalah memperbanyakkan amal kebajikan kerana ia adalah penghapus kejahatan.


Embun mak, ini saja buah tangan mak untuk dijadikan panduan. Berhati-hatilah embun mak melangkah. Jangan izinkan teman mu kini membiarkan kau jatuh tersungkur lagi. Mungkin musafir embun mak kali ini penuh ranjau dan duri juga. Mak cuma boleh memerhati tanpa izin untuk mencampuri atau berbicara. Mak tunggu izin embun mak, untuk mak bersuara.




Aku yang sentiasa kasih,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: