CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 20 Februari 2011

Bicara Kasih 5

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Musim berganti menggamit memori
Membuai seuntai kenangan


Kadang-kadang mahu rasa menyepi, menjauh, jauh dari segala perkara. Namun kerana sayang, kerana kasih segala rasa yang ada dibuang jauh.  Mak tak mampu  untuk lama mendiamkan diri. Mak tetap mahu menyapa. Dah berapa  lama mak diamkan diri samada jari atau lisan ini.


Air mata dah puas mengalir membasahi pipi, puas meraung dalam hati, namun kerana kasih dan sayang, segala duka dilempar jauh di sisi langit sana. Mengharap akan ada sinar mentari mengeluarkan sinar gemilangnya.


Rindu, memang serindunya. Ibu mana yang tak rindu anak. Ibu mana yang tidak kasih anaknya. Tapi bila anak terasa, meluahkan rasanya hati, hati ini meraung hiba lagi.

20 Februari 2011
[08:25:35 AM] embun: wa ada dua mak
[08:25:55 AM] embun: tp wa melawan juga bila tak adil
[08:26:10 AM] embun: bila wa dibelakangkan


Embun mak, bagaimana keadilan yang embun mak tuntut dari mak? Tidak secubit pun mak berbeza kasih antara embun dengan anak kandung mak. Tapi kalau antara anak-anak angkat lain, embun mak yang paling beruntung sebab nama embun sentiasa berada dalam hati mak. Mak tak pernah sedetik melupakan nama embun mak. Wajah embun mak selalu saja terpapar diruang mata mak. Macam ada skrin putih yang paparkan depan mak.


Dalam mak jaga, ketika mak mahu lena, terbangun dari tidor, ketika mak masak, tak ada nama lain yang mak sebut dalam doa melainkan mengharap Allah beri kesejahteraan pada embun mak.


Tiap kali mak ingat, pasti air mata mak tumpah. Mak tanya diri mak, kenapa embun mak rasa mak tak adil? Mak belakangkan embun mak. Apa bendanya yang mak tak sedar?
Mak fikir dan tertanya dalam hati, apa yang mak tak adil, apa yang mak belakangkan embun mak?


Kalau embun mak masih sudi berkongsi dengan mak, bagitahu lah, biarpun pahit, tetap mak terima agar tidak ada rasa tak puas hati dalam hati embun mak. Mak tak mahu ia jadi dendam. Mak minta maaf jika mak salah memberikan. Bukan mak beri sesuatu tanpa usul periksa. Bukan apa yang kita telah lalui tu sesuatu yang pakai terjah saja.


KIta sudah perhalusi, kita sama-sama selidiki. Tapi kalau ketika itu Allah hijabkan dari pengetahuan kita, dan hanya buka selepas tu, apa yang mampu kita lakukan. Semampu mak, mak tak mahu perkara lalu berulang lagi. Mak dah tak sanggup lihat hati embun mak dilukai. Mak dah tak sanggup embun mak terasa dihina lagi. Mak tak mahu ada dendam dalam hati embun mak. Mak dah rasa bagaimana sakitnya bila didendami hingga begitu sekali.


[09:00:44 AM] embun: lainlah kalau aku mmg marah
[09:00:52 AM] embun: mmg aku tak maafkan
[09:01:05 AM] embun: sbb aku mmg suka dendam sampai jd nanah


Mak tahu embun mak seorang yang pemaaf. Orang tak minta maaf pun embun mak dah maafkan. Itu adalah sifat terpuji.


[08:59:41 AM] jamilaripin: bro!! aku minta maaf pasai hari tu
[08:59:57 AM] embun: takdak hal la bro
[09:00:19 AM] jamilaripin: hari tu aku bd mood la
[09:00:32 AM] jamilaripin: terima kasih hndra
[09:00:35 AM] embun: tak minta maaf pun aku maafkan...sbb aku tak marah


Harap dengan mak pun gitu juga. Mak takut, ntah bila-bila mak mati, tak sempat minta maaf atas segala salah silap mak yang tak mak sedari kerana sifat kelemahan mak yang selalu lalai dan lupa. Harap embun mak sudi maaf dan doakan mak.


Jangan lupa solat jenazah untuk mak. Kalau mampu sampai sebelum jenazah mak dikuburkan, cium pipi mak. Walaupun mak dah mati, roh mak masih ada melihat apa embun mak buat. Dah pasti roh mak masih berada di mana-mana ruang berhampiran jasad mak untuk melihat orang-orang yang mak sayang sebelum jasad mak ditanam dan roh mak dibawa ketempat lain.


Mak ada sesuatu untuk embun mak. Tak tahu bila akan embun mak terima. Mak masukkan barang tu dalam kotak dan tulis nama embun mak. Kalau mak tak sempat beri masa mak hidup, embun mak mintalah pada waris mak. Kotak tu mak simpan dalam almari, mak balut kotak dengan kertas minyak.


Hari ni mak dah puas nangis...tak tahu bila nak berenti air mata ni. Mak tak sanggup lihat hati embun mak dilukai dan dikecewakan lagi. Berserahlah pada Allah, moga diberikan yang terbaik buat embun mak.



Aku yang sangat kasih,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: