CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 14 Januari 2011

Kau Tetap Mesra di Hati Ini

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.


Rupanya dendam di hati telah bertunas kepada benci. Mulai saat ini lagu hiba berirama di dalam hati. Pilu dan duka beraja di hati. Kenapa dan mengapa?


Samudera Qaseh tak pernah ada kawan. Kawannya cuma satu. Tetapi hari ini Samudera Qaseh sendirian sepi.


Cedera di jari nampak lukanya, cedera di hati siapa yang tahu. Biarlah seribu benci berumah di hati, suatu hari nanti, lenyap juga dimamah masa.


Bila kasih sudah terpahat disanubari, tidak usah cuba membuang diri,qada dan qadar suratan Ilahi,engkau tetap mesra dihati.


Melangkahlah menjauh seribu kali, jika tidak dengan qudrat dan Iradat Allah , seribu langkah itu juga ia kembali. Biar jasad jauh tetapi sebenar ia dekat di sanubari.


Memang kasih ini tak menjadi nasi, memang sayang ini tidak menjadi kuah, namun kasih ini adalah penawar di dalam diri jika ia masih hidup di hati.


Selesai ayat akhir di baca, terus ku renung gambar di sana. Gambar kenangan di tanah desa, rumah tepi sawah. Berbaju hijau muda, makan nasi berlaukkan ikan goreng cecah kicap lada.


Tidak pernah dalam hidup ini ku layan begitu rupa. Nasi disenduk di dalam pinggan, lauk disauk ke depan mata. Tetapi dengan yang ini, segalanya dilakukan jua. Penuh kasih yang tulus dihati. Biarlah dibuang lagi, berkali-kali...kesabaran tetap terpahat dihati.


(beginilah yang dirasakan oleh sidia rupanya hingga berpatah arang, memaafkan jauh sekali apatah lagi ingin kembali. Moga bukan aku tergolong seperti dia)



Catatan duka,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: