CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 24 Januari 2011

Bicara Rindu 6

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.


Dalam dakapan kasih seorang ibu, besar atau kecik ruangnya tetap sama. Sedarah atau tidak, warnanya tetap sama. Darah ibu, darah anak tetap merah warnanya.


Rambut juga begitu. Tetap hitam warnanya, sebab mak tahu anak mak bukan albino. Walaupun anak mak tak pernah lihat rambut mak, warna rambut tetap sama.


Begitu juga dengan anak mata. Walaupun, mak tak pernah merenung mata anak mak, zahirnya anak mata kita tetap sama. Kenapa mak tak pernah renung mata anak mak, usahkan mata,wajah pun amat jarang mak pandang. Kalau mak pandang pun sekadar sekilas dan seimbas. Bagi mak rindu itu bukan pada wajah, tetapi rindu itu dihati. Kasih itu dihati. Sebab antara mak dengan anak tetap ajnabi. Kasih yang dibaja hanyalah kasih seorang ibu kepada anaknya.







قُلْ لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَـرِهِمْ وَيَحْفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ


katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.
[An-Nur, (24) : 30 ]



وَقُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ


“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang lelaki ajnabi atau lain2 yang haram)…..”
[An-Nur (24) : 31]


Perumpamaannya:



ينِسَآءَ النَّبِىِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَآءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فِى قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلاً مَّعْرُوفاً



“Wahai isteri-isteri Nabi, kamu semua bukanlah seperti mana-mana perempuan yang lain kalau kamu tetap bertakwa. Oleh itu janganlah kamu berkata-kata dengan lembut manja (semasa bercakap dengan lelaki asing) kerana yang demikian boleh menimbulkan keinginan orang yang ada penyakit dalam hatinya (menaruh tujuan buruk kepada kamu) dan sebaliknya berkatalah dengan kata-kata yang baik (sesuai dan sopan).
[Al-Ahzab, (33) : 32]



Aku yang tetap kasih,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: