CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 23 Januari 2011

Bicara Rindu 5

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Alhamdulillah , Segala Puja – Puji hanyalah milik Allah Ta’ala semata-mata. Selawat dan salam ke atas Baginda Rasulullah s.a.w, ahli keluarga baginda yang suci, para sahabat yang kesemua mereka itu merupakan golongan yang amat mulia, para ulama’ yang mukhlisin , para mujahidin di Jalan Allah Ta’ala dan seluruh muslimin. Amin.


Hari ini, 23 Januari 2011, genap setahun perkenalan antara anak dengan mak. Berbagai ujian dan dugaan yang dihadapi. Namun kehendak Allah hubungan itu tetap terjalin seperti mana yang IA kehendaki, walaupun kadang kala ada rasa si anak untuk menjauhkan diri dan membawa diri.


Beribu langkah untuk menjauh jika di dalam qudrat dan iradatnya tidak berlaku, maka usahlan mencuba juga. Bukan atas kehendak kita ia terjadi. Maka redhalah dengan apa yang telah Allah tetap dan takdirkan.


Semoga kasih dan sayang yang telah terayam di sanubari mendatangkan redha dan rahmat Allah.


Bersilaturrahim akan dimurahkan rezeki dan dipanjangkan umur sebagaimana disebutkan dalam hadis Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:

مَنْ َأحَبَّ َأ ْ ن يُبْسَ َ ط َلهُ فِي ِ رزْقِهِ، وَيُنْسََأ َلهُ فِي َأَثِرهِ، َفلْيَصِلْ رَحِمَهُ.
(رواه مسلم)


Maksudnya: “Barangsiapa yang suka dimurahkan rezekinya dan dipanjangkan usianya maka hendaklah dia menyambungkan kekeluargaan (silaturrahim).” (Hadits riwayat Muslim)

Begitu juga bersilaturrahim itu boleh menambahkan kehormatan dan pahala selepas kematiannya kerana orang-orang akan mendoakannya setiap kali disebut kebaikannya.


Silaturahim itu boleh juga "ketahuilah bahawa dirimu berada dalam hatiku meskipun aku tidak melihatmu dan kamu tidak melihatku." Ingati aku dan berdoalah untuk diriku kerana aku akan mengingati kamu dan mendoakan untuk dirimu jika Allah Subhanahu Wa Ta’ala mengkehendakinya. (Uwais Al-Qarani Rahmatullah ‘alaih)


Maka dikau hadir anakku setiap waktu di dalam ungkapan doa. Moga Allah yang memelihara iman, kesihatan dan maruah dirimu walaupun di mana berada.




Sebagai Manusia,aku sayang padamu,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: