CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Rabu, 15 Disember 2010

Sepenuh Tawakkal dan Keyakinan

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات

Firman Allah menceritakan hal Musa a.s. dan doanya: (maksudnya)


Maka Musa pun memberi minum kepada binatang-binatang ternak mereka, kemudian dia pergi ke tempat teduh lalu berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku sangat berhajat kepada sebarang rezeki pemberian yang Engkau berikan. (Al-Qasas,24)


Ujian yang memaksa dia yang membesar dalam istana menjadi pelarian tanpa bekalan. Namun dalam ujian itu Nabi Musa a.s mengalami pengalaman hidup yang hebat dan kurniaan-kurniaan yang besar. Tanpa ujian, hal ini tidak akan berlaku.

Demikian jika kita membaca doa-doa yang syahdu yang penuh menyentuh akal dan ruh yang dilafazkan oleh insan-insan soleh dalam al-Quran, samada para nabi atau selain mereka, kita dapati doa-doa itu banyak yang diungkapkan dalam keadaan getir dan ujian yang mencabar.


Allah memustajabkan doa Musa yang ringkas, tetapi penuh makna. Doa yang dilafazkan dari jiwa yang benar-benar tunduk, menyerah, sepenuh tawakkal dan keyakinan bahawa Allah sentiasa menyahut permohonan hamba yang benar-benar bergantung kepadaNya.


Kita tidak meminta ujian, tetapi kita sentiasa perlu tahu bahawa ujian itu adalah rukun hidup. Ujian bagaikan bicara atau ‘sapaan’ Allah kepada kita agar kita ingat apa yang lupa, ubah apa yang salah, atau untuk kita tambahkan pahala dan padamkan dosa. Sabda Nabi s.a.w:

“Tiada apa pun yang menimpa seorang mukmin, sehingga duri yang mengenainya, melainkan Allah tuliskan untuknya kebaikan (pahala) dan padam dari kejahatan (dosa)” (Riwayat Muslim).






Ya Allah,ku sujud memohon kepadaMU,tunjukkan aku jalan keluar kepada permasalahan-permasalahan ini.Aku hanya mengadu kepada MU Ya Allah,aku tidak punya apa-apa melain ENGKAU. Aku serahkan diri ini kehadirat MU.


Kurniakan aku ketabahan,kekuatan dan kesabaran yang tinggi,kurniakan aku iman yang sempurna,akhlak terpuji dan pekerti mulia di dalam aku diduga dengan ujian ini. Berilah pertolongan wahai Tuhan ku Yang Maha Pengasih.



“Wahai Tuhanku, Sesungguhnya aku ini memohon kepada apa sahaja kebaikkan yang Engkau turunkan,aku ini amatlah fakir”


Kita ini teramat fakir dan amat memerlukan kepada apa sahaja kebaikkan yang akan Allah berikan kepadaku bagi menghadapi suasana kesukaran ketika diuji.


Doa yang dilafazkan dari jiwa yang benar-benar tunduk, menyerah, sepenuh tawakkal dan keyakinan bahawa Allah sentiasa menyahut permohonan hamba yang benar-benar bergantung kepadaNya.


Membaca doa-doa yang syahdu yang penuh menyentuh akal dan ruh yang dilafazkan oleh insan-insan soleh dalam al-Quran, samada para nabi atau selain mereka, kita dapati doa-doa itu banyak yang diungkapkan dalam keadaan getir dan ujian yang mencabar.




Peringatan buat diri,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: