CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Jumaat, 10 Disember 2010

Kerana Kasih

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات

Sungguh, kerana kasih aku turutkan semuanya,  namun masih lagi di dalam batas  pertimbangan  hukum syara'. Sekiranya tindakan itu tidak memenuhi hukum syara', tidak teragak-agak juga untuk aku menentangnya.


Bukan lah aku ini menurut secara membabi buta tanpa ada pertimbangan dan percaturan. Segala pro dan kontra aku fikirkan. Bagaimana jika perkara ini terjadi kepada darah daging ku sendiri?  Adakah aku akan redha dan bersyukur? Perlu lihat akan pangkalnya kejadian dan peristiwa, maka barulah tahu apa jawapanya.



Jalan ini tidak akan dipilih, jika jalan yang mudah dan lurus telah dilalui, tetapi dengan sengaja meletakkan galah untuk menjadi pagar menghalang laluan. Rintangan yang sengaja dibuat itu bukanlah kerana sesuatu yang bertentangan syara' tetapi kerana perkara keduniaan. Kerana ukuran pendeknya akal pemikiran manusia. Yang mementingkan darjat dan keturunan.


Ada apa pada keturunan? Ada apa pada darjat? Semua itu hanya ukuran dunia. Atas ukuran nafsu manusia, maka aku sedia memberikan persetujuan untuk tindakan itu dilaksanakan. Moga-moga menjadi pengajaran dan iktibar kepada mana-mana manusia yang ego dengan darjat dan keturunan.


Sesungguhnya hanya taqwa menjadi ukuran di sisi Allah. Mereka telah memohon izin secara baik. Aku juga telah memulakan bicara secara berhemah, tetapi kenapa pertimbangan dan permohonan itu ditolak ketika dibelakang aku. Teganya mereka merosakkan perasaan dan jiwa kuntum solehah yang mereka miliki. Sesungguhnya hanya Allah yang Maha Mengetahui apakah yang terbaik buat mereka.


Ya Allah , ku mohon permudahkanlah urusan ini di dalam redha, rahmat dan kasih sayang MU.



Hamba MU  yang daif,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: