CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Khamis, 2 Disember 2010

Iman Ibarat Bintang

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات





Buah hati mak, begitulah kehidupan ini, tidak selamanya seorang emak selamatkan anaknya dan tidak selamanya seorang anak dapat menyelamatkan emaknya dari sebarang tohmah, bahaya dan petaka. Walau bagaimanapun, seorang emak itu tetap akan berusaha sepenuh kuasa sakti yang ada untuk menyelamatkan anaknya demi sebuah iman.


Kalau kita menyelusuri sejarah pun kita akan bertemu dengan kisah Kasih sayang dan cinta seorang isteri tidak mampu menyelamatan suami dan kasih sayang cinta seorang suami tidak dapat menyelamatkan isterinya jika pegangan dan akidah di hati berlainan amtara satu sama lain.


Walaupun satu agama, adik beradik yang pernah tinggal di dalam kantung rahim dari seorang ibu yang sama, tetapi jika amalan, akhlak dan tahap keimanan berbeza tidak dapat membantu antara satu sama lain. Begitu juga seorang bapa yang takwa, tetapi anaknya belum pasti beriman. Sesungguhnya iman itu tidak diwarisi.


Dan begitu juga seorang anak yang lahir dari seorang wanita musyrik, sekiranya hidayah Allah telah menyinari hatinya, seorang ibu tidak akan mampu untuk menghalang cahaya itu dari meresap dalam jiwa anaknya.


Kenapa ini berlaku? Kerana manusia yang bertuhan dan mengESAkan Allah, yakin bahawa segala perjalanan hidup ini bukan atas keinginan diri sendiri melainkan dibawah qudrat dan iradat Allah.


Jika ikut mampu memenuhi keinginan diri, pasti kita mahukan hidup yang mewah, harta melimpah, isteri rupawan dan anak karyawan. Tetapi mampukah memenihi impian hati kita sendiri? Walau berjuta dinar yang kita miliki jika bukan dalam redha dan izin Allah, tidak akan mampu kita membeli semua itu.


Maka jadilah kita ini hidup di dalam redha apa yang dikurniakan Allah dan syukur atas nikmat yang sedang dan telah dirasai.


Hidup dalam Islam dan Iman yang sempurna adalah satu nikmat yang tidak ternilai harganya walaupun ada yang sanggup membeli dengan harta sedunia. Kenapa? , kerana dengan Islam dan Iman, jiwa yang resah tetap tenang, hati yang sepi dan kosong terasa penuh dan hidup. Itu lah Islam yang bercahaya, dan Iman seperti bintang, berkelip-kelip, kadang terang , kadang malap.


Maka peliharalah iman kita agar sentiasa bersinar gemilang...




Nukilan Indah,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: