CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Khamis, 16 Disember 2010

Hati Mau Bersih

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركات


Suka atau tidak, mak tak akan biarkan anak mak lupa pada mak. Bila senyap je,mak akan cari. Samada senyap disebabkan tidor, atau senyap buat kerja.


Kalau senyap buat kerja , tak apalah, mak tak ganggu dan tanya lagi. Tapi kalau senyap tidor lena,bila sampai waktu solat mak akan kejutkan juga untuk bangun bersolat. Biar kadang tu sampai lenguh tangan mak picit button keypad telefon kokak mak ni.


Kalau mak nampak ada nama kat tepi Halaqah Online,bermakna PC  on, maka boleh lah mak gunakan PC-PC Voice call, jadi bunyi deringan kat PC kuat memekak sebab anak mak suka sangat letak 'high volume' kat speaker canggih dia tu. Nasiblah tentu kuat bunyi deringan di speaker.


Itulah tanda kasih mak pada anak mak. Mak mahu anak mak solat cukup 5 waktu sehari semalam. Sebabnya kenapa? Dosa meninggalkan solat lebih besar dari dosa berzina. Jadi mak tak mahu anak mak memiliki dosa yang besar itu. Meninggalkan solat tanpa sengaja, kerana tidor yang lena, tak ada pulak yang kejut, itu luar kemampuan mak untuk kejutkan.


Tiap kali usaha nak kejutkn anak mak, mak akan bersihkan hati dan niat semata-mata kerana Allah dan tawakkal kepada Allah. Ini kerana sebenarnya, samada bangun atau tidak anak mak dari lena tu , adalah atas kehendak Allah. Mak dah usaha, selebihnya tawakkal. Kenapa kena bersihkan hati sebab anak mak selalu kata, "kalau hati ikhlas, Allah akan sampaikan hajat kita".


Taka payahlah mak tuliskan di sini kisah Taubat Seorang Hamba di zaman Nabi Musa tu yang berkaitan dosa meninggalkan solat lebih besar dari zina kerana mak tahu anak mak dah baca kisah tu di FB. Semoga menjadi iktibar kepada kita semua.



Citra rasa,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: