CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Isnin, 25 Oktober 2010

Penawar Hati Buat Embun Mak

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Wahai embun mak, mak tahu apa yang embun mak rasakan. Kesunyian, kesepian dan jiwa kosong kerana tak ada feeling apa-apa sekarang ini. Banyak yang bermain didalam fikiran embun mak, tetapi tak ada jawapan semua persoalan itu.

Bersabarlah embun mak. Hanya ungkapan sabar sahaja yang akan meneguhkan iman kita.


Kalau embun mak resah, gelisah, pergilah mana-mana masjid di Selangor tu, dan duduk beriktikaf seketika.

Niat iktikaf kerana Allah dan masuk masjid. Duduk diam-diam sambil merenung diri,samada masa lampau atau masa depan. Bermonologlah dengan Allah untuk mencari jawapan terhadap apa-apa persoalan.


Beriktikaf di masjid tidak semesti mengaji quran atau sentiasa bersolat. Duduk bertafakur sambil muhasabah diri juga ada ganjarannya. Hanya ketika masuk masjid, terus niat "sahaja aku beriktikaf kerana Allah Ta'ala", dan solat sunat tahyatul masjid. Lepas itu duduk lah mana - mana di dalam masjid yang bukan laluan orang,kerana tentu sekali ingin menyendiri.


Tanyalah ...

Kenapa aku sering di uji oleh MU dengan ujian yang begini berat dirasakan oleh hatiku. Aku selalu gagal di dalam usaha dan ikhtiar yang dilakukan mengikut syariat MU.

Aku selalu mentaati perintah MU, melakukan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang ENGKAU larang, tapi hidup ku tetap begini, susah dan makin hari makin susah. Samada susah untuk bekerja dengan tekun, susah untuk mendapatkan jodoh dan hati ku selalu rasa bosan dengan hidup.


Sedangkan aku melihat mereka yang tidak mentaati MU, tidak bersolat, mengabaikan solat , melakukan maksiat boleh hidup bahagia. Mereka memiliki keluarga, memiliki wang ringgit, harta benda dan kasih sayang. Tetapi aku tidak memiliki itu semua. Kenapa Wahai Tuhan, ujian ku begini?


Embun mak tahukah ...

Apa itu istidraj?
Apa itu berkat?
Apa itu Rahmat?


Apa yang di katakan istidraj?

Ianya adalah pemberian nikmat Allah kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya.


Manusia istidraj - Manusia yang lupa daratan. Walaupun berbuat maksiat, dia merasa Allah menyayanginya. Mereka memandang hina kepada orang yang beramal. "Dia tu siang malam ke masjid, basikal pun tak mampu beli, sedangkan aku ke kelab malam pun dengan kereta mewah. Tak payah beribadat pun, rezeki datang mencurah-curah. Kalau dia tu sikit ibadat tentu boleh kaya macam aku, katanya sombong." Sebenarnya, kadang-kadang Allah memberikan nikmat yang banyak dengan tujuan untuk melalaikan dia, menjauhkan dia dari rasa syukur dan akhirnya menghancurkannya.


Rasullulah s. a. w. bersabda : "Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat (durhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT."(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)


Tetapi, manusia yang durhaka dan sering berbuat maksiat yang terkeliru dengan pemikirannya merasakan bahawa nikmat yang telah datang kepadanya adalah kerana Allah berserta dan kasih dengan perbuatan maksiat mereka.


Masih ada juga orang ragu-ragu, kerana kalau kita hendak dapat kebahagiaan di dunia dan akhirat kita mesti ikut jejak langkah Rasullulah saw dan berpegang teguh pada agama Islam.


Tetapi bagaimana dengan ada orang yang sembahyang 5 waktu sehari semalam, bangun tengah malam bertahajjud, puasa bukan di bulan Ramadhan sahaja, bahkan Isnin, Khamis dan puasa sunat yang lain. Tapi, hidup mereka biasa sahaja. Ada yang susah juga. Kenapa?


Dan bagaimana pula orang yang seumur hidup tak sembahyang, puasa pun tak pernah, rumahnya tersergam indah, kereta mewah menjalar, duit banyak, dia boleh hidup kaya dan mewah. Bila kita tanya, apa kamu tak takut mati? Katanya, alah, orang lain pun mati juga, kalau masuk neraka, ramai-ramai. Tak kisahlah, Sombongnya mereka, takburnya mereka.


Rasullulah s. a. w. naik ke langit bertemu Allah pun tak sombong, Nabi Sulaiman, sebesar-besar pangkatnya sehinggakan semua makhluk di muka bumi tunduk di bawah perintahnya pun tak sombong! Secantik-cantik Nabi Yusof dan semerdu suara Nabi Daud, mereka tak sombong. Bila sampai masa dan ketikanya, mereka tunduk dan sujud menyembah Allah.


Rasullulah s. a. w bersabda: "Apabila Allah menghendaki untuk membinasakan semut, Allah terbangkan semua itu dengan dua sayapnya" (Kitab Nasaibul'Ibad) Anai-anai, jika tidak bersayap, maka dia akan duduk diam di bawah batu atau merayap di celah-celah daun, tetapi jika Allah hendak membinasakannya, Allah berikan dia sayap. Lalu, bila sudah bersayap, anai-anai pun menjadi kelkatu. Kelkatu, bila mendapat nikmat(sayap), dia akan cuba melawan api. Begitu juga manusia, bila mendapat nikmat, cuba hendak melawan Allah swt.


Buktinya, Firaun. Nikmatnya tak terkira, tidak pernah sakit, bersin pun tidak pernah kerana Allah berikannya nikmat kesihatan. Orang lain selalu sakit, tapi Firaun tidak, orang lain mati, namun dia masih belum mati-mati juga, sampai rasa angkuh dan besar diri lantas mengaku dirinya tuhan. Tapi dengan nikmat itulah Allah binasakan dia.


Namrud, yang cuba membakar Nabi Ibrahim. Betapa besar pangkat Namrud? Dia begitu sombong dengan Allah, akhirnya menemui ajalnya hanya disebabkan seekor nyamuk masuk ke dalam lubang hidungnya.


Tidak ada manusia hari ini sekaya Qarun. Anak kunci gudang hartanya sahaja kena dibawa oleh 40 ekor unta. Akhirnya dia ditenggelamkan bersama-sama hartanya sekali akibat terlalu takbur. Jadi kalau kita kaya, jangan sangka Allah sayang, Qarun lagi kaya, akhirnya binasa juga.


Jadi, jika kita kaji dan fikir betul-betul, maka terjawablah segala keraguan yang mengganggu fikiran kita. Mengapa orang kafir kaya, dan orang yang berbuat maksiat hidup senang /mewah. Pemberian yang diberikan oleh Allah pada mereka bukanlah yang diredhaiNya. Rupa-rupanya ianya adalah bertujuan untuk menghancurkannya. Untuk apa hidup ini tanpa keredhaanNya?


Tetapi jangan pula ada orang kaya beribadat, masuk masjid dengan kereta mewah kita katakan itu istidraj. Orang naik pangkat, istidraj. Orang-orang besar, istidraj. Jangan! Orang yang mengunakan nikmatnya untuk kebajikan untuk mengabdi kepada Allah bukan istidraj. Dan jangan pula kita tidak mahu kekayaan. Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada pegangan. Bukan kaya yang kita cari, juga bukan miskin yang kita cari.



Tujuan hidup kita adalah mencari keredaan Allah.

Bagaimana cara untuk menentukan nikmat yang diredhai Allah?

Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu ialah apabila dia bersyukur nikmatnya. Dia akan mengunakan pemberian ke jalan kebaikan dan sentiasa redha dan ikhlas mengabdikan diri kepada Allah. Maka segala limpah kurnia yang diperolehi itu adalah nikmat pemberian yang diredhai Allah. Bila tujuan hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, niscaya selamatlah kita di dunia dan akhirat.


Rahmat Allah bukan hanya pada melimpahnya harta benda atau wang ringgit, besarnya rumah, tingginya kedudukan atau banyaknya makanan. Tetapi, hati yang tenteram, jiwa tenang, fikiran tidak kusut, sihat tubuh badan dan bahagia kehidupan juga merupakan rahmat yang tidak nampak.


BERKAT
Apa pula yang dikatakan keberkatan hidup?
Hidup yang dihiasi dengan keberkatan akan mengundang ketenangan dan kebahagiaan dalam diri.


HIDUP YANG TIDAK DIBERKATI
Ya, rupanya banyak sekali orang yang tidak dapat menerima dan merasakan berkat Allah yang begitu luar biasa yang diberikan kepada kita sepanjang hari. Laksana matahari yang setiap hari menyinari kita di siang hari demikianlah kasih Allah. Banyak sekali penyebab mengapa berkat Allah itu kita TIDAK dapat terima dengan baik. Berikut adalah contoh penyebabnya:


1. Kurangnya iman dan kepercayaan kepada Allah. Kadang di saat kita telah memiliki segalanya dengan melimpah, kita jadi kehilangan arah dan melupakan Allah. Atau karena desakan dan tekanan kehidupan ini mengakibatkan iman kita terdesak dan mengecil, bahkan kita sama sekali kehilangan kepercayaan.


2. Dosa. Dosa dapat membuat kita jauh dari Allah. Terutama jika kita merasakan banyaknya dosa (telah melakukan samada banyak dosa ekcik atau terbuat dosa besar) kita justru meninggalkan Allah. Sepatutnya kita memohon ampun dan menyesali dosa kita sehingga kita dapat merasakan berkat Allah lagi.


3. Perasaan negatif seperti dendam, sakit hati, benci. Seringkali kita dikuasai oleh rasa dendam, sakit hati, benci, dll, sehingga hati kita tertutup oleh kasih sayang kurniaan Allah.


4. Keterikatan pada hal duniawi. Seringkali kekuatiran duniawi dan juga keperluan duniawi membuat kita terikat sehingga kita melupakan keperluan roh kita akan kasih Allah. Misalnya kita begitu kuatir tentang keadaan kewangan kita, atau keperluan-keperluan duniawi kita yang lain.


5. Keterikatan pada roh jahat atau roh orang mati. Tidak jarang orang terikat dengan roh jahat atau roh mati sejak masih dalam kandungan, bayi atau masa kecil kita. Kebanyakan bahkan berupa warisan dari nenek moyang. Tetapi banyak juga orang yang bersekutu dengan roh jahat dan roh orang mati saat dia dewasa, bahkan sengaja berguru dan mencari ilmunya. Allah tentu saja tidak suka dan akibatnya adalah bahwa Allah tidak dapat memberikan berkat-Nya lagi.


6. Keluarga yang retak. Keluarga yang retak itu seperti mangkok yang retak. Ketika mangkok tersebut diisi dengan sayur atau air, maka isinya akan merembes keluar. Demikian juga dengan keluarga, keluarga yang retak tidak dapat menampung berkat dari Allah dengan baik karena berkat itu akan merembes dan terbuang sia-sia. Mungkin kita akan tetap banyak memperoleh rezeki, tetapi rezeki itu akan habis dengan sia-sia.


Itulah sedikit contoh mengapa kita tidak dapat menerima berkat Allah dengan baik, bahkan tidak menerimanya sama sekali. Sebagian karena kita tidak menyadari karena mungkin sudah didikan sejak kecil. Tetapi ada juga yang memang menolak Allah dengan menghambakan diri pada roh jahat.


Bagaimana mengatasi hilangnya berkat Allah tersebut sehingga kita dapat menerima berkat Allah yang melimpah?


Cara Untuk Menentukan Nikmat Yang Diredhai Allah

Seseorang itu dapat menyedari hakikat yang sebenarnya tentang nikmat yang diterimanya itu. Adakah pemberian itu diredhai Allah atau tidak? Caranya ialah hendaklah dia sentiasa mengkaji dengan teliti nikmat yang diterimanya itu dan bagaimana serta ke mana digunakannya?

Seseorang yang menerima segala nikmat itu akan terus mensyukuri Allah. Dia akan menggunakan pemberian itu ke jalan kebaikan dan selain dari itu, dia sentiasa redha mengabdikan dirinya kepada Allah. Maka dengan limpah kurnia yang diperolehinya itu adalah pemberian yang diredhai Allah.

Pemberian yang diredhai Allah akan membuatkan seseorang itu ikhlas apabila bersedekah. Apabila dia melihat orang membawa list derma, dia lantas memanggil orang tersebut walaupun dia hanya ada wang 50 sen ketika itu. “Ini sedekah saya. Maaflah, hanya 50 sen.” Katanya.

Akan tetapi pemberian yang tidak diredhai Allah akan membuatkan orang yang menerimanya enggan bersedekah atau berbuat kebajikan dengan ikhlas. Dia ada wang RM500.00 dalam sakunya. Ketika orang minta derma dia menyatakan dia tiada wang. Maknanya wang yang ada dalam sakunya adalah wang istidraj.

Pada ketika setelah itu, lalu seorang gadis cantik yang menjual tiket “pertunjukan amal”. Belumpun sempat gadis itu menawarkannya, dia pula yang memanggilnya terlebih dahulu. Diapun membeli tiket untuk pertunjukan amal itu.


Jika pertunjukkan amal itu sesuatu yang dilakukan mengikut syariat,tidak mengapa, tetapi selalunya yang dikatakan pertunjukkan amal itu ialah pertunjukkan di taman-taman hiburan untuk mengutip derma yang mungkin untuk membantu mangsa banjir. Tujuan baik tetapi, caranya haram, maka ini yang dikatakan "matlamat tidak menghalalkan cara".


Inilah yang sangat-sangat kita takuti dalam hidup ini dan kehidupan kita di dunia ini. Sebab itulah umat Islam di zaman Rasulullah S.A.W. sentiasa merintih di hati sanubari sambil berkata,

RedhaMu yang selalu kami rindukan, Dan marahMu yang sangat kami takuti, Tuhan … Lebih baik kami hidup miskin … … asal dalam redhaMu, kami tak ingin kepada kekayaan … … di dalam marahMu.


Kalau hendak selamat, hidup kita mesti ada target atau matlamat atau tujuan. Tujuan hidup kita di dunia ialah mencari keredhaan Allah S.W.T., baru kita selamat. Bukan kaya yang kita cari dan bukan juga miskin yang kita cari!

Kalau target kita hanya untuk kaya, akan jahanamlah diri kita. Jika ada kesempatan untuk kaya, kita lihat dulu. Kalau ada keredhaan Allah, barulah kita ambil. Kalau tidak lebih baik kita miskin. Bukan tujuan kita untuk menjadi miskin, tetapi hendak mencari keredhaan Allah. Kalau hidup miskin ada keredhaan Allah, maka kita pilih miskin. Kalau mahu menjadi kaya dengan keredhaan Allah, katakan aku tidak mahu kekayaan tanpa keredhaanMu.


Bila hidup kita untuk mencari keredhaan Allah, nescaya selamatlah kita di dunia dan di akhirat. Wallahu A’lam.


Apa yang tersirat dalam hati mak untuk mak sampaikan pada embun mak. Inilah jawapan kepada persoalan yang sering embun mak tanyakan itu.





Titisan air mata,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: