CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Selasa, 26 Oktober 2010

Bila Hati Retak

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Ntah kenapa kali ini , terasa amat sayu dan ingin menyendiri. Berfikir dan terus berfikir,dimana pula salah dan silapnya.


Adakah kerana kata nasihat tempoh hari? Adakah kata pandangan itu membuat hati terasa? Adakah kerana tulisan tajam seperti sembilu?


Meneka yang tidak punya jawapan. Namun tetap aku tidak bersangka-sangka. Mungkin aku yang silap bicara lagi. Mungkin aku kurang peka terhadap perasaan embunku sendiri.


Ini bermakna aku masih belum dapat menyelami hingga ke dasar hati embunku. Aku tahu embunku ini jiwanya besar tetapi kalbunya terlalu halus. Rapuh dan amat mudah retak. Bila hatinya retak, maka aku yang terluka. Pasti aku yang terluka terkena serpihan hati nya yang retak.


Seperti jika pinggan retak , akan ada bahagian yang sompek, bila tangan terkena serpihan yang sompek itu, tangan mesti luka dan berdarah.


Begitulah analoginya bila hati embunku retak, yang terluka dan berdarah adalah hatiku sendiri. Dari dulu aku memang menjaga hatinya yang rapuh agar jangan mudah retak. Mungkin kali ini dalam aku berhati-hati ketika berbicara, aku tersenggul tanpa sedar dan sengaja.


Bagaimana untuk aku memulihkan semula? Mahu menampal hatinya retak itu? Nak guna plaster atau seloptep atau binding tape? Guna gam UHU atau gam tepung kanji? Alangkah bagus jika ada gam gajah berkualiti untuk mencantum hatinya yang telah retak itu.


Pada MU Ya Allah,aku pasrah dan berserah. Segala yang berlaku ini adalah dengan qudrat dan iradat MU juga. Senggolan atau gurisan dari sembilu tangan ku hanya sebab dan asbab retaknya hati itu. Semua yang terjadi adalah dengan izin MU juga.


Ya Allah, aku tidak pernah putus rahmat daripada kasih sayang MU, aku tetap mengharap akan ada sinar dan cahaya di dalam ukhuwwah antara aku dan embunku ini. Semoga ada redha, rahmat dan kasih sayang MU antara aku dan embunku ini.



Embunku,
Jangan buat begini kepada orang yang amat sayang kepadamu. Yang amat kasih padamu. Jika dia salah,nyatakan silapnya dan maafkan ia, jangan mendiamkan diri begini.








Luahan hati,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: