CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 15 Ogos 2010

Masih Adakah Peluang Itu?


Tidaklah diciptakan lelaki dan wanita itu melainkan untuk berkasih sayang. Berkasih sayang bukan lah dalam bentuk yang dangkal,cetek  atau cangkat. Luas, dalam dan terhampar erti kash sayang itu.


Kasih sayang suami isteri,kasih sayang cucu nenek,kasih sayang ibu anak, kasih sayang abang adik dan kasih sayang sesama saudara se agama.


Bila di sebut saudara seagama, adakah tidak terjalin rasa dan kasih sayang jika berlaianan agama. Tetap hadir juga mungkin dalam bentuk hubungan kasih ayah mak anak, abang kakak adik. Ada ikatan persaudaraan kerana kekeluargaan, jiran tetangga dan kemanusiaan.


Apa yang ingin ditulis ialah hubungan kasih sayang yang bukan dari ikatan kekeluargaan. Ada ujud kasih sayang hanya semata-mata kemanusiaan dan agama. Jika bukan kerana agama dan kemanusiaan,sudah lama kasih sayang itu dicampak buang dek kerana banyaknya ujian dan dugaan.


Tidak mungkin mahu diteruskan sebuah hubungan persaudaraan itu jika bukan kasih sayang kerana Allah semata-mata. Bukan kerana harta, bukan kerana nafsu, bukan kerana kuasa dan bukan kerana rupa. Apa lagi yang boleh mengikat kasih sayang manusia selain di atas ini?



Tetapi kerana ia adalah anugerah, iradat dan kudrat Allah kasih sayang itu ujud dan bertahan. Bertahan selagi mana di dalam redha dan rahmat Allah. sekiranya qudrat dan iradat Allah ia terputus, pasti ada jalannya Allah menutup hati-hati itu dari berkasih sayang.


Maka dalam berhadapan keadaan ini hanya sabar sahaja jalannya. Sabar menghadapi karenahnya, sabar dalam mendidiknya.


Mendidik?


Apa yang dapat dididik,jika dia memang telah terdidik.


Nak didik?


Bercakap terlebih pun tak boleh apatah lagi nak mendidik.


Nanti dikatakan cakap pandai, tunjuk pandai.


Makanya...


Berdiam sahaja agar hubungan itu terus berjalan.


Sampai bila?



Wallahu'Alam Bissawob.


Sebenarnya hati ini amat ingin untuk berbual, berbicara, bercerita bukan yang largha...


Namun adakah peluang itu terbuka dan dibuka?



Luahan rasa,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: