CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Ahad, 18 Julai 2010

Antara Buta Mata dengan Buta Hati

Masih mahu bercerita pasal laut sebab di laut kita boleh melihat kebesaran Allah dan mendapat pengajaran bagi yang berfikir.



Sambil merenung gambar pemandangan Laut China Selatan, biru laut yang tenang mempesona bila disirami sang matahari petang yang semakin rendah hingga mencecah kaki langit seseolah matahari akan masuk ke laut, ‘subhanallah’ segala puji bagi Allah.


Laut mempunyai banyak cerita yang ‘tersurat’ dan ‘tersirat’ didalam Al-Quran. Terima kasih Tuhan, ‘syukur’ ya Allah sekiranya engkau tidak meminjamkan penglihatan ini padaku, aku hanya dapat mendengar desiran ombak menghempas pantai. Dengan ‘akal’ dan ilmu aku tahu yang dunia ini bulat, langit dan laut tidak bercantum seperti penglihatanku yang pandai menipu.


Memang jika kita lihat dihujung sana , seseolah kaki langit bertemu dengan permukaan laut. Seseolah mereka itu bertemu dan berbisik-bisik dengan irama rindu. Tapi itu hanyalah pandangan mata kita. Mata kita tertipu dengan garis pertemuan itu yang sebenarnya tidak ujud dan tidak pernah ujud.


Laut mengingatkan kita sejarah pertemuan Nabi Khidir a.s. dengan Musa a.s. Di laut juga Firaun yang angkuh dan sombong dibinasakan. Nabi Yunus boleh hidup biarpun berada di dalam perut ikan begitu lama.


Allah yang Maha Kuasa, Maha Bijaksana segala puji bagimu ya Allah dan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW dan ahli keluarganya. Benarlah Al-Quran itu pembawa rahmat kepada sekian alam, akibat ‘buta hati’ cerdik pandai yang sekadar pandai membaca namun tidak tahu berfikir, tidak tahu menganalisa, mengkaji jadi rugi.


Tidak ada beza agama yang dibawa oleh Nabi Adam a.s. sampai ke Nabi Muhammad SAW, maka tak timbul siapa abang dan siapa adik antara Nabi Isa a.s. dengan Muhammad SAW, semua Rasul membawa message yang sama, ISLAM. Nabi Muhammad SAW Nabi dan rasul terakhir penghulu segala Rasul.



Tak ada siapa yang boleh pilih untuk jadi ‘Syed’, ‘Tengku’, jadi Wong, Sami, orang Asli, Iban, Dusun dilahirkan ke dalam keluarga Hindu, Buddha, Kristian atau Ateist melainkan ketentuan dari Allah. Insan yang paling mulia disisi Allah adalah orang yang paling taqwa. Dalam Islam manusia itu sama.


Tanggungjawab kita sesama Islam amar makruf nahi mungkar untuk saling ingat mengingatkan. Apa hendak kata bila berdepan dengan Allah SWT di akhirat nanti. Hidup ini menjawab soalan, mati nanti jawab soalan juga.


Manusia perlu dididik, diberi ‘ilmu Allah’, bila manusia sedar siapa dirinya, dia kenal Allah dan Rasul, dia akan cinta pada saudara sesama Islam, cinta sesama manusia, baru datang rasa takut hendak melakukan dosa menganiaya dan menzalimi sesama manusia.



Zaman ini zaman manusia hidup dalam kekosongan. Mereka mahukan sesuatu yang boleh mengisi jiwa akibat hati mereka terkena penyakit ‘buta hati’.


Penyakit hati sebenarnya adalah hati yang terhijab daripada kebenaran dan petunjuk ilahi. Hati yang keras, degil, quick temper, cepat melenting, marah-marah, tidak sensitif membuat kebaikan, seronok dengan kejahatan tidak ada rasa peduli untuk membantu orang yang dalam kesusahan.


Hati sebenarnya adalah raja, anggota lain seperti tangan, kaki, kepala adalah rakyat yang setia, ikut saja. Kalau baik dia baiklah segalanya, kalau rosak dia maka rosaklah yang lain. Jadi penyakit hati sebenarnya adalah hatinya yang rosak, kalau rosak, rosaklah anggota lain, bila hati rosak tak berfungsi kerana lupa Tuhan, lupa tanggungjawab sesama insan menjauhi majlis hual dan zikir.

Ubat penyakit hati adalah majlis zikir, ceramah agama yang boleh membuka minda, mencintai Rasulullah SAW dan percaya pada ‘barakah’.


Manusia sanggup melakukan apa saja untuk memperoleh dunia. Mereka sanggup menipu, merasuah, putar belit dan segala pendekatan tidak bermoral semata-mata kerana ingin menambah kekayaan dunia akibat buta hati.



Hairan mereka yang cintakan dunia sanggup bekerja keras tanpa mengira waktu, sanggup bangun awal pagi sebelum Subuh hingga kadang-kadang melalaikan sembahyang Subuh dan sanggup balik akhir petang atau lewat malam hingga melalaikan sembahyang dan tanggungjawab terhadap anak isteri, hamba duitlah tu, duit dijadikan Tuhan. Cintanya pada duit mengatasi cinta kepada yang lain membuatkan hati jadi gelap. Timbul sifat tamak dan bakhil, hilang sifat pemurah. ‘Fitrah’ yang sepatutnya ada dalam diri manusia yang ‘mukmin’.



Hidup kita adalah hidup kerana percaya, yakin, beriman bukan sekadar membaca tapi kita mengkaji, tak perlu melihat tapi kita percaya apa isi Al-Quran. Percaya Tuhan itu Maha Kuasa, Tuhan boleh mengubah apa yang disuka dalam sekelip mata. Kita tak pernah melihat Tuhan, sebagai orang Islam kita percaya Tuhan ada, Tuhan Maha Kaya, Maha Berkuasa.



Catatan,
Kembara Samudera Qaseh.

0 ulasan: